Новини

27.07.2011
Държавата срещу “Лукойл” или ефектът три в едно
pic4

Компанията трябва да изпълни задължението си за поставяне на измервателните уреди, въпросът е как да стане това, за да не изкривява информацията към данъчните и да не се натоварват компанията и потребителите с излишни разходи
Правителството прави опит силово на регулира един пазар, който е либерализиран преди повече от 10 години - търговията с горива. Такива мнения изразиха редица специалисти няколко часа след като стана ясно, че Агенция “Митници” е отнела лицензите на данъчните складове Нефтохим Бургас и Нефтен термина “Росенец”. Според тях  е възможно драстичната мярка да доведе до дефицит и ново поскъпване  на горивата.
Рафинерията трябваше да постави измервателните уреди и да ги свърже с Агенция "Митници" до 26 юни.
Информацията, че агенцията се готви да отнеме лицензите на “Лукойл” заради неизпълнение на ангажиментите за поставяне на измервателните уреди, беше съобщена от финансовия министър Симеон Дянков и шефа на митниците Ваньо Танов още преди две седмици. Няколко дни по-късно стана ясно, че представители на “Лукойл Нефтохим” и Агенция “Митници” са се срещнали, за да обсъдят направените проверки и последващите действия.
 Тогава стана ясно, че компанията е представила план и е поела ангажимент до края на година да монтира всички задължителни уреди. Като мотив за неспазените срокове от "Лукойл Нефтохим" са посочили големите мащаби на завода. Експертите на митниците от своя страна пък са поели ангажимент да преразгледат предоставените им данни и факти и на тази база да обмислят каква санкция да предприемат. Остана впечатлението, че поисканата от рафинерията отсрочка е приета. До вторник вечерта, когато Агенция "Митници" изненадващо отне лицензите й.
 Също с впечатлението, че митниците са приели да удължат сроковете за монтиране на измервателните уреди са останали и в "Лукойл". Часове след като излезе информация за отнетите лицензи говорителят на руската компания Дмитрий Долгов заяви пред РИА "Новости" след разговорите миналия петък ситуацията е изглеждала по различен начин. "Предполагахме, че е постигнато споразумение с митниците да се отсрочи монтирането на измервателните уреди до края на годината", обясни той.
 Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев, цитиран от Ройтерс, заяви лаконично, че рафинерията спира производство, но компанията още не е решила какви мерки да предприеме.
 

Реакциите
 Като стъпка в правилната посока в борбата с монопола, налагане на законите и спазване на правилата, определиха решението за отнемането на лицензите на “Лукойл” някои политици и експерти, близки до управляващото мнозинство. Според тях по този начин на пазара на горива ще бъдат задействани пазарните механизми, а конкурентният внос на горива ще доведе до значително намалява на цените.
 Алтернативното становище е, че натискът, който управляващите упражняват върху компанията, е с цел предизборно да се постигне ефект три в едно.
Социален - Да се притисне рафинерията да намали цените на горивата и да ги задържи ниски поне до изборите. Подобно нещо се случи през пролетта, когато "Лукойл" подписа споразумение с правителството да задържи за един месец цените на дизела и на бензина.
Икономически - Да се демонстрира ефективност в борбата срещу злоупотребата с монополни позиции, срещу данъчните измами, както и за в усилията за повишаване на събираемостта на данъците.
Политически - Да се елиминират слуховете за близостта на премиера Бойко Борисов с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев и за политически чадър над бизнеса му.
 

Кой сгреши и кой ще плаща
Очевидно, “Лукойл” трябва да изпълни своите ангажименти и да постави задължителните измервателни уреди, както го изисква Законът за акцизите и данъчните складове. Държавните институции обаче също допуснаха доста грешки в този процес и по-правилно ще бъде с общи усилия да се потърси работещо решение за данъчен контрол върху рафинерията. По мнението на експерти в сегашния си вид разписаните правила за монтирането на измервателните уреди не отговарят на специфичните особености на предприятието и не са адекватни.
 Като системна грешка експертите определят приравняването на огромното и сложно като структура и производствени процеси предприятие с акцизни складове с по няколко цистерни.
 “За мен отнемането на лиценза за данъчните складове на "Лукойл Нефтохим" е прибързано, не добре аналитически обосновано и с много непредвидени последствия за икономиката на страната”, коментира пред 3Е енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Според него всеки опит в пазарна среда да се въвеждат рязко регулации, води до негативни резултати. “Подобни рестриктивни мерки трябва да се прилагат трайно и плавно”, категоричен беше Тасев. Той допълни, че в момента няма моделиране на процеса от гледна точка на последствията. Според него в дългосрочен план подобни мерки могат да имат ефект, но в краткосрочен- последствията могат да бъдат непредвидими.

Тасев прогнозира, че до дни ще се получи сериозно сътресение в доставките на горива вследствие на предприетите мерки. “От една страна правителството проявява твърдост да въведе контрол. Технологично обаче да се осигурят алтернативни доставчици не е чак толкова проста работа. Дано на границата на България да стоят танкерите и цистерните в съответните количества. За такъв кратък период от време трябва да бъде организирана армия от превозвачи”, каза още Тасев.
 По думите му голяма част от държавните предприятия получават горива директно от комбината. Ако се спрат доставките, те няма да могат да изпълняват своите ангажименти, което ще доведе до неизпълнение на клаузите по договорите за доставки. “Не виждам общосистемен анализ на законовата среда при провеждане на подобно мащабно мероприятие. Обичайно е в подобни случай да се прави анализ, с който да се моделира взаимодействието на цялостната нормативна и законова среда в нейната взаимна обвързаност за постигане на поставената цел. Възможно е при реализация на този “екшън сценарий” да има непредвидими последствия, свързани с нарушаване на други разпоредби по принципа на “доминото”, обясни Тасев.
 Искането да бъдат поставени измервателни уреди по цялата територия на комбината ще доведе деформиране на информацията, а не до прозрачност и по-добра отчетност, твърдят специалисти от бранша. Когато се направи баланс на входа и на изхода на предприятието и вътре в самото предприятие, ще се получи, че на изхода ще се регистрира по съвкупност от вътрешните измервания , повече продукция и деривати, отколкото може да се получи от един тон нефт, постъпил на входа. “Съгласен съм, че законът е еднакъв за всички и трябва да се прилага, но технически това е недобре структурирано и прибързано взето решение”, обясни Тасев. Той допълни, че е "невъзможно за такъв кратък период от време да се реализира информационно-аналитична компютърна система за пълен балансов мониторинг на комбината".
 Подобни намеси в пазарна среда имаше в Русия преди няколко месеца. Тогава руският премиера Владимир Путин “замрази” цените на горивата. Следващата стъпка беше да бъдат увеличени акцизите за износ на горива и нефтопродукти и като резултат – горивата изчезнаха от бензиностанциите. “При нас този сценарий от пряката намеса на държавата е невъзможен, но чисто от логистични и бюрокрартични причини може да породи недостиг на горива, особено в сезона на жътва и когато всички хора отиват в отпуск”, обясни Тасев.
 “Още е прекалено рано да се коментира и да се правят точни прогнози какви точно ще са последствията от тази мярка на агенция “Митници”, смята икономистът Лъчезар Богданов. Той обясни, че трябва да се изчака и да се види какви ще са реакциите на “Лукойл” и какво те ще предприемат в тази ситуация. Според Богданов това решение на този етап няма да повлия сериозно на пазара на горива в страната. "И преди е имало ситуации, при които комбинатът временно е спирал работа и е намалявал доставките поради някакви причини. Имало е месеци, в които 100% от горивата в страната са внос отвън, но това не е оказало сериозно влияние върху цените”, коментира Богданов. Той допълни, че всички дистрибутори имат ангажимент да държат определени количества запаси от горива.
 “Трябва да се изчака и да се види дали тази мярка е дългосрочна или краткосрочна”, заяви Богданов. Икономистът обясни, че пазарът на горива на Балканите е олигополен и при излизане на един от основните играчи конкуренцията между останалите намалява. Това може да доведе до увеличаване на цените горивата.
 Лаконичен беше и коментарът по темата с "Лукойл" на премиера Бойко Борисов, който заяви, че законът е един за всички. Той заяви, че рафинерията е била предупредена, че трябва да постави измервателните уреди. Борисов съобщи, че утре сутринта предстои нова среща на Симеон Дянков и Ваньо Танов с Валентин Златев. На нея ще бъде обсъден вариантът „Лукойл Нефтохим” да получи отсрочка от около два месеца.
 Напрежението между държавата и “Лукойл”, което започна още в края на март заради високите цени на горивата, очевидно нараства и скандалът ще продължи. Засега широко се отразява гледната точка на държавата. Очаква се позицията на компанията и решенията й дали ще обжалва решението за отнемане на лицензите.

източник: 3Е-news

«назад